Łożyska stożkowe parowane

Zespoły łożysk dopasowanych w pary

 

• w układzie „X”
• w układzie „O” 
• w układzie tandem

Dla łożyskowań, w których nośność pojedynczego łożyska stożkowego jest niewystarczająca lub gdy położenie wału ma być ustalone w obu kierunkach z określonym luzem osiowym lub napięciem wstępnym,mogą być dostarczone zespoły łożysk dopasowanych w pary i ustawionych

 
- w układzie „X”
- w układzie „O” lub
- w układzie tandem.

 

Łożyska stożkowe dopasowane w pary umożliwiają ekonomiczne rozwiązanie wielu problemów związanych z łożyskowaniami oferując przy tym liczne korzyści, jak np.

 

- prosta zabudowa, ponieważ odpada dopasowywanie pierścieni pośrednich i unika się błędów związanych z montażem
- dokładne ustalenie osiowe wału, gdyż luz osiowy pary łożysk jest ustalany na etapie produkcji
- duża zdolność przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych
- łatwa obsługa, gdyż środek smarowy może być doprowadzony przez rowek obwodowy i otwory smarowe w pierścieniu pośrednim.

 

 

Łożyskowania w układzie „X”

W zespołach łożysk ustawionych w układzie „X” występuje tylko jeden pierścień pośredni umieszczony pomiędzy pierścieniami zewnętrznymi
(† rys. a), dzięki czemu producja zestawów jest stosunkowo prosta. W łożyskowaniach w układzie „X” linie styku zbiegają się w kierunku
osi łożyska. Obciążenia osiowe mogą być przenoszone w obu kierunkach, ale zawsze tylko przez jedno łożysko.

 

Łożyskowania w układzie „O”

W zespołach łożysk ustawionych w układzie „O” († rys. b) występują dwa pierścienie pośrednie umieszczone zarówno pomiędzy
pierścieniami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Rozwiązanie to jest droższe niż w przypadku łożysk w układzie „X”. W łożyskowaniach
w układzie „O” linie styku rozbiegają się w kierunku osi łożyska, dzięki czemu uzyskujemy stosunkowo sztywne łożyskowanie zdolne do
przenoszenia także momentów wywrotnych. Obciążenia osiowe mogą być przenoszone w obu kierunkach, ale zawsze tylko przez jedno łożysko.

 

Łożyskowania w układzie tandem

Zespoły łożysk ustawionych w układzie tandem są rzadko stosowane i także wymagają dwóch pierścieni pośrednich pomiędzy pierścieniami
wewnętrznymi i zewnętrznymi († rys. c). W układzie tandem linie styku są do siebie równoległe, przez co obciążenia osiowe i promieniowe
rozkładają się równomiernie na oba łożyska. Para łożysk może przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku i powinna być
nastawiona w stosunku do trzeciego łożyska, które może przenosić obciążenie w przeciwnymkierunku.

 

Szczegółowe dane techniczne  

 

Oferta
Newsletter
Dane kontakowe
Zapisz się do naszego newslettera.
Bądź zawsze na bieżąco.
WROCŁAW ul. Kamieńskiego 240B
51-126 Wrocław
tel/fax 071 725-31-31
mobile: 731-632-312
mobile: 668-829-662
e-mail: biuro@dakam-lozyska.pl
Używamy plików cookies (ciasteczek)Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że zgadzasz się na umieszczenie ich w Twoim urządzeniu końcowym.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach


Nie pokazuj więcej