Temperatura prawidłowo zamontowanych i smarowanych łożysk nie powinna przekraczać 70°C, a w czasie eksploatacji powinna ustalić się na niższym poziomie.
Pracujące łożyska powinny wydawać regularny i niski dźwięk (pomruk).
Jakiekolwiek gwizdy i piski łożysk mogą świadczyć o zbyt małych luzach roboczych lub niedostatecznym smarowaniu.
Z kolei grzechotanie, nierównomierny szum, dudnienie mogą oznaczać zbyt duży luz lub uszkodzenie bieżni i elementów tocznych.
Uszkodzenie łożyska może nastąpić na skutek zbyt dużego obciążenia, nieskutecznych uszczelnień lub za ciasnych pasowań, powodujących zbyt mały luz łożyska.
Powyższe przyczyny są powodem uszkodzeń pozostawiających specyficzny ślad w uszkodzonym łożysku.
Badając i prowadząc szczegółowe oględziny uszkodzonego łożyska można wyciągnąć wnioski co do przyczyny uszkodzenia i podjąć właściwe działania zapobiegawcze.